Skip to content
www.jemoethetzien.nl
  • Blog
  • Op Pad
  • Search Icon

www.jemoethetzien.nl

Klaas Dragtstra

Gooi je verpakking nooit weg.

Gooi je verpakking nooit weg.

2019-12-11 Klaas

Je hebt het of niet, maar je ontkomt er doodleuk ook  niet aan. Elk menselijk individu heeft een persoonlijkheid. Om deze persoonlijkheid niet los in de hand te willen hebben, want dat draagt niet gemakkelijk, wordt deze weergave van je “ verpakt  “ in je imago. Met andere woorden, als deze verpakking niet correct is, heb je een negatief imago. Ook de commerciële slogan: “het enige dat je weggooit, is de verpakking” gaat hier niet op.

Niemand gooit zichzelf toch weg of verlaagt zichzelf in aanzien? Of heb ik dat mis? In deze harde- en hectische wereld zal menigeen moeite hebben om zijn of haar persoonlijkheid de juiste verpakking, imago genoemd, te geven. Daarom ben ik van mening, dat wij steeds meer in een survival cultuur leven, waarbij door velen alle zeilen moeten worden bijgezet om aardig gevonden te kunnen worden of misschien wel  aantrekkelijker dan de werkelijke weergave van de persoon in kwestie aangeeft.

Waar staat nu eigenlijk imago voor?  Ondersteuner, die ik bijna als vaste metgezel ben gaan zien, de Dikke van Dale, zegt over imago: image. Het helpt niet veel verder, maar als je dan doorbladert in het boekwerk staat er achter image: < indruk die de buitenwereld heeft van iemand of iets >. Denk dat wij daar wel iets mee kunnen. Sommige openbare gebouwen kennen wat de toegangsdeur betreft een zomer- en een winterstand. Een lokale ondernemer in Glanerbrug vertrouwde mij eens toe: “ Mijn deuren hebben een zomer- en winterstand, maar ook nog een extra stand voor één medewerker. Als hij de zaak betreedt, komt hij via de imagostand het bedrijf binnen. Zijn aanwezigheid is er één van: “en hier ben ik en zeg het maar, waar mee kan ik u van dienst zijn”

Het zal de verpakking van de medewerker zijn, die er de oorzaak van is hoe hij bij de ander overkomt. Los van het vermoeden, dat de medewerker zich in eerste instantie niet  belangrijker zal vinden dan een ander, maar zo is  wel zijn persoonlijkheid en die is verpakt in zijn imago. Ondanks de eerste schrikreactie die zo’n presentatie te weeg zal brengen, hoeft hier niet direct het etiket negatief te worden opgeplakt.

Imago of image zijn steeds terugkerende aspecten in onze maatschappij. Waarom het opvijzelen van je image nu noodzakelijk is, is voor mij een raadsel. Komt deze situatie misschien door allerlei facetten in onze maatschappij, waardoor het persoonlijk aanzien steeds meer, als je er niets aan doet, naar de achtergrond wordt verschoven?

Als dat inderdaad zo zou zijn, dat je een hulpmiddel, of noem het maar iets, als imago of image nodig hebt om aanzien te vergaren, dan schiet je toch als persoonlijkheid te kort? Je mag dan zeggen, dat je zonder je image geen aanzien meer zou kunnen krijgen en daalt op de ladder van het aanzien.

Toen op 18 november 2019 schrijver Tim Krabbé op tv de documentaire presenteerde over Ferdi E, de ontvoerder en moordenaar van Gerrit-Jan Heijn, van de bekende gruttersfamilie in september 1987, was er veel belangstelling voor de documentaire. Als dan wordt ervaren, door velen, hoe Tim Krabbé zijn imago probeert te verhogen door sympathie te kweken voor de moordenaar en zelfs door een intieme relatie met de  echtgenote van Ferdi E aan te gaan, dan bewijst het woord imago hier dat de keerzijde niet gunstig voor de schrijver uitpakt.

Plotseling rolt, maar dan figuurlijk gezien, het gehele land over Tim Krabbé en krijgt hij door zijn presentatie veel zware kritiek. Het aanzien voor de persoon Krabbé, zijn imago, brengt hem in zwaar weer. Je kunt misschien imago ook vergelijken met een vijver waar je een steen ingooit. Door de steen in het water te gooien, ontstaan er kringen die steeds groter worden. Het optreden van Tim Krabbé raakt ook, als een van de kringen uit de vijver, zijn naaste familie. Los van het gegeven, dat zij er niets aan kunnen doen. Zij zullen erop aangesproken kunnen worden in de trant van: “is dat familie van jullie”.

Imago is een vreemd verschijnsel in deze maatschappij. Los van het feit, dat niemand er in eerste instantie erop uit is om per direct een slechte indruk achter te laten, daarom zal iedereen erna streven om zijn persoonlijkheid de juiste verpakking te geven.

Probeer daarom in basic te zijn die je denkt te zijn en probeer door je doen en laten, gebaseerd op eerlijkheid en transparantie, je imago een goede weergave van je persoonlijkheid te laten  zijn. Je voorkomt dan, dat je de verpakking weg moet gooien en er weer alleen voorstaat.


personen

Post navigation

PREVIOUS
Waarom vinden wij dat zo gewoon?
NEXT
Buiten ( het “ verre “ ) westen

One thought on “Gooi je verpakking nooit weg.”

  1. Dick schreef:
    2019-12-11 om 17:27

    Tim Krabbe???. Zit zeker nog in de verpakking. Zijn imago is mij nooit opgevallen.

Comments are closed.

Comments are closed.

Recente berichten

  • Met tegenzin met de meute mee
  • Daar denk je dan niet bij na
  • Zeker niet afgedankt
  • En zeggen wij daarom niets?
  • Later is al lang begonnen

jemoethetzien

nu ook op X

Aan te bevelen

Studio Tubantia - Hier leer je fotograferen
Shell ten Thij

Archieven

  • mei 2025
  • april 2025
  • maart 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • augustus 2024
  • juli 2024
  • juni 2024
  • mei 2024
  • april 2024
  • maart 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augustus 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • mei 2023
  • april 2023
  • maart 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • augustus 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • april 2022
  • maart 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • oktober 2021
  • september 2021
  • augustus 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • mei 2021
  • april 2021
  • maart 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augustus 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • augustus 2019
  • juli 2019
  • juni 2019

Categorieën

  • corona
  • culinair
  • fotografie
  • geld
  • historie
  • je moet het zien
  • niet altijd even leuk
  • Op pad
  • personen
  • politiek
  • wet- en regelgeving

beheer

  • Login
  • Berichten feed
  • Reacties feed
  • WordPress.org
© 2025   All Rights Reserved.