Gooi je verpakking nooit weg.

Gooi je verpakking nooit weg.

Je hebt het of niet, maar je ontkomt er doodleuk ook  niet aan. Elk menselijk individu heeft een persoonlijkheid. Om deze persoonlijkheid niet los in de hand te willen hebben, want dat draagt niet gemakkelijk, wordt deze weergave van je “ verpakt  “ in je imago. Met andere woorden, als deze verpakking niet correct is, heb je een negatief imago. Ook de commerciële slogan: “het enige dat je weggooit, is de verpakking” gaat hier niet op.

Niemand gooit zichzelf toch weg of verlaagt zichzelf in aanzien? Of heb ik dat mis? In deze harde- en hectische wereld zal menigeen moeite hebben om zijn of haar persoonlijkheid de juiste verpakking, imago genoemd, te geven. Daarom ben ik van mening, dat wij steeds meer in een survival cultuur leven, waarbij door velen alle zeilen moeten worden bijgezet om aardig gevonden te kunnen worden of misschien wel  aantrekkelijker dan de werkelijke weergave van de persoon in kwestie aangeeft.

Waar staat nu eigenlijk imago voor?  Ondersteuner, die ik bijna als vaste metgezel ben gaan zien, de Dikke van Dale, zegt over imago: image. Het helpt niet veel verder, maar als je dan doorbladert in het boekwerk staat er achter image: < indruk die de buitenwereld heeft van iemand of iets >. Denk dat wij daar wel iets mee kunnen. Sommige openbare gebouwen kennen wat de toegangsdeur betreft een zomer- en een winterstand. Een lokale ondernemer in Glanerbrug vertrouwde mij eens toe: “ Mijn deuren hebben een zomer- en winterstand, maar ook nog een extra stand voor één medewerker. Als hij de zaak betreedt, komt hij via de imagostand het bedrijf binnen. Zijn aanwezigheid is er één van: “en hier ben ik en zeg het maar, waar mee kan ik u van dienst zijn”

Het zal de verpakking van de medewerker zijn, die er de oorzaak van is hoe hij bij de ander overkomt. Los van het vermoeden, dat de medewerker zich in eerste instantie niet  belangrijker zal vinden dan een ander, maar zo is  wel zijn persoonlijkheid en die is verpakt in zijn imago. Ondanks de eerste schrikreactie die zo’n presentatie te weeg zal brengen, hoeft hier niet direct het etiket negatief te worden opgeplakt.

Imago of image zijn steeds terugkerende aspecten in onze maatschappij. Waarom het opvijzelen van je image nu noodzakelijk is, is voor mij een raadsel. Komt deze situatie misschien door allerlei facetten in onze maatschappij, waardoor het persoonlijk aanzien steeds meer, als je er niets aan doet, naar de achtergrond wordt verschoven?

Als dat inderdaad zo zou zijn, dat je een hulpmiddel, of noem het maar iets, als imago of image nodig hebt om aanzien te vergaren, dan schiet je toch als persoonlijkheid te kort? Je mag dan zeggen, dat je zonder je image geen aanzien meer zou kunnen krijgen en daalt op de ladder van het aanzien.

Toen op 18 november 2019 schrijver Tim Krabbé op tv de documentaire presenteerde over Ferdi E, de ontvoerder en moordenaar van Gerrit-Jan Heijn, van de bekende gruttersfamilie in september 1987, was er veel belangstelling voor de documentaire. Als dan wordt ervaren, door velen, hoe Tim Krabbé zijn imago probeert te verhogen door sympathie te kweken voor de moordenaar en zelfs door een intieme relatie met de  echtgenote van Ferdi E aan te gaan, dan bewijst het woord imago hier dat de keerzijde niet gunstig voor de schrijver uitpakt.

Plotseling rolt, maar dan figuurlijk gezien, het gehele land over Tim Krabbé en krijgt hij door zijn presentatie veel zware kritiek. Het aanzien voor de persoon Krabbé, zijn imago, brengt hem in zwaar weer. Je kunt misschien imago ook vergelijken met een vijver waar je een steen ingooit. Door de steen in het water te gooien, ontstaan er kringen die steeds groter worden. Het optreden van Tim Krabbé raakt ook, als een van de kringen uit de vijver, zijn naaste familie. Los van het gegeven, dat zij er niets aan kunnen doen. Zij zullen erop aangesproken kunnen worden in de trant van: “is dat familie van jullie”.

Imago is een vreemd verschijnsel in deze maatschappij. Los van het feit, dat niemand er in eerste instantie erop uit is om per direct een slechte indruk achter te laten, daarom zal iedereen erna streven om zijn persoonlijkheid de juiste verpakking te geven.

Probeer daarom in basic te zijn die je denkt te zijn en probeer door je doen en laten, gebaseerd op eerlijkheid en transparantie, je imago een goede weergave van je persoonlijkheid te laten  zijn. Je voorkomt dan, dat je de verpakking weg moet gooien en er weer alleen voorstaat.

Eén gedachte over “ Gooi je verpakking nooit weg.

  1. Tim Krabbe???. Zit zeker nog in de verpakking. Zijn imago is mij nooit opgevallen.

Reageren is niet mogelijk.

Reageren is niet mogelijk.