Als er dan toch een deurwaarder aanbelt…….
In de wereld, die incasso heet, worden helaas de meest vreemde verhalen en aanverwante teksten gezien als waarheid. Ik zie het als onwaarheden, die helaas een leven zijn gaan vormen en niet gebaseerd zijn op de realiteit. Veel van die verhalen verhogen onnodig de angst voor een incassobureau of deurwaarder en gelukkig zijn de kaarten anders geschut. Ook een incassobureau en een deurwaarder moeten zich aan regels houden. Vandaar dat het mij een goed moment leek om de keerzijde van de medaille te tonen.
Ja, en als er dan een deurwaarder ( of incassobureau ) aanbelt. Het is niet anders en in eerste instantie kun je het aanbellen niet voorkomen. Het drukken op het knopje van uw deurbel is ook voor een incassobureau en / of deurwaarder bij wet niet verboden. Niet leuk, dat er wordt of is aangebeld, maar ergens zal er in de ogen van degene die aanbelt er een reden voor zijn. Het is dan een zaak, dat degene die aanbelt zich legitimeert en in een kort- en duidelijk verhaal kenbaar probeert te maken waarom u met een bezoek wordt vereerd. Laten wij vooraf eerlijk zijn, nogmaals niemand heeft graag, dat iemand uit de genoemde categorie op het knopje van uw deurbel drukt.
Mocht degene die heeft aangebeld bij de eerste kennismaking hoog van de toren blazen door de woorden of teksten: “ ik leg beslag op uw loon of uitkering ” of “ ik zet u uit uw woning ” misschien is dan de beste reactie die u kunt geven: ” en op grond waarvan denkt u dat allemaal te kunnen doen? “.
Let wel, een incassobureau kan helemaal niets. Het enige wat een incassobureau kan en zou moeten doen, is zich duidelijk, maar beleefd opstellen naar degene waar hij/zij aanbelt. In feite geldt datzelfde ook voor de deurwaarder. Als de deurwaarder, die zelf een incassobureau runt, voor de eerste keer bij u aanbelt, heeft een deurwaarder dezelfde rechten en vooral plichten gelijk aan een incassobureau.
Een deurwaarder en dat geldt niet voor een incassobureau, kan alleen iets met een vonnis van de rechtbank om de voorgenomen maatregelen kracht bij te zetten. Nadat een deurwaarder voor het eerst met u in contact komt, duurt het nog geruime tijd, voordat er een vonnis door de rechtbank wordt uitgesproken. Een incassobureau heeft een andere route te kiezen. Een vonnis, dat wordt verkregen via de rechtbank, kan uitsluitend door een deurwaarder worden behandeld.
Het andere misverstand, dat er heerst is, dat een vordering dat bij de rechtbank wordt aangeboden geen enkele betaling van de vordering garandeert. De functie van de rechtbank wordt door velen verkeerd ingeschat. Ga ervan uit, dat er geen enkele rechtbank voor u de vordering betaald of zelfs betaalbaar gaat stellen. De rechtbank wil alleen vaststellen, dat de ingediende vordering, lees de factuur, voldoet aan de levering van hetgeen is uitgevoerd. Er moeten dan geen losse eindjes aan de ingediende vordering zitten. Met andere woorden de factuur die niet is betaald en waardoor men deze na lange tijd via een deurwaarder bij de rechtbank heeft ingediend, daarover mag en moet en zelfs kan geen discussie mogelijk zijn. Een rechtbank vonnist uitsluitend op basis van duidelijke feiten.
Ook een rechtbank wil geen vonnis wijzen op grond van onduidelijkheden en waarna men na een vonnis kan beweren, dat een en ander niet in overeenstemming is met de afspraak inzake de levering van goederen of de uitvoering van diensten.
Stel nu, dat er toch op basis van de aanwezig feiten door de rechtbank een vonnis wordt gewezen. Ook nadat er een vonnis wordt gewezen, moeten er rechten en plichten in acht worden genomen. Een vonnis kan net als een vordering verjaren. De verjaringstermijn van een uitgesproken vonnis is 20 jaar.
En als er dan een deurwaarder aanbelt, die naar aanleiding van een vonnis toch nog een keer op het knopje van de deurbel drukt, dan nog is het de vraag over er betaald gaat en kan worden. Veel debiteuren, dat zijn personen waarop een vordering berust en waarvoor de deurwaarder nadat er niet betaald is naar de rechtbank stapte, hebben geen verhaalsmogelijkheid.
Uit ervaring weet ik, dat veel debiteuren vallen, zoals ik dat als eigenaar van Ahon Incasso Enschede altijd noemde, onder de P.V.C. clausule. P.V.C. staat bij mij voor Pluim Vee Clausule, met andere woorden ” van een kale kip kun je niet plukken “. Daarom heb ik mij regelmatig de vraag gesteld in grote verbazing, “ waarom wordt er vooraf niet gekeken of er een verhaalsmogelijkheid is om de vordering betaalbaar te krijgen.” De gang naar de rechtbank, en niet te vergeten de bijkomende kosten, had kunnen worden voorkomen. Het is en blijft belangrijk, dat debiteur en schuldeiser afspraken kunnen maken buiten de deurwaarder om. Het voorkomt ergernis.
5 thoughts on “Als er dan toch een deurwaarder aanbelt…….”
Ik heb ooit een vriendelijke man aan de deur gehad, poosje mee gekletst enz. Deze meneer is niet meer uit mijn leven weg gegaan
Essentie van verhaal, zijn ook mensen die gestuurd worden, fijne dag heer klaas
Ìk heb nooit het genoegen mogen smaken om een al dan niet vriendelijke deurwaarder aan de deur te hebben gehad, maar……, dàt is tòch óók ‘eigen SCHULD’!?!?!?
Schitterende blog Klaas. Heb door omstandigheden enige ervaring met dit soort zaken. Toen ik eens iemand vroeg of hij zich kon legitimeren, liep hij kwaad weg en dreigde met een advocaat terug te komen, heb de man nooit weer gezien.
1 x een incassobureau aan de deur gehad. na zijn verhaal een antwoord over zijn werkzaamheden gegeven. Heeft geholpen Nooit meer iets van gehoord
Goed verwoorde blog Het probleem is vaak dat een debiteur zijn kop in het zand steekt en zijn post niet meer openmaakt. Reageer gewoon ter voorkoming van nog meer schade. Dan zal de bel ook niet meer gaan.
Comments are closed.